نظرات مشتریان و کاربران سایت شما چه تاثیری بر روی سئو سایت تان میگذارند؟ در این مقاله آموزش سئو به این مسئله میپردازیم.
بعد از ماهها تلاش فراوان، محصول یا سرویس جدیدی را ارائه کرده اید ولی به جای دریافت ستایشهای منصفانه با نظرات منفیوحشتناکی مواجه شده اید. در چنین لحظهای ذهن تان راهکاری رقابتی را به کار میگیرد و از خودتان میپرسید "این انتقادهای منفی چه تاثیری بر روی سئو سایت من دارند؟"
آیا نقد منفی همه پول و زندگی شغل شما را میگیرد و همه تلاشهایتان را بی فایده میکند؟ نگران نباشید دنیا به پایان نرسیده است؛ یک یا دو نقد منفی قدرت تخریب شغل شما را ندارند. همه ما به دنبال انتقادهای مثبت هستیم ولی نظرات منفیهم آنقدر که فکر میکنید مضر نیستند.
- نظرات منفیتعداد کلی نظرات انجام شده را افزایش میدهند
زمانی که کاربران در جستجوی یک کسب و کار محلی هستند، گوگل نتایج متعددی را ارائه میکند و نشان میدهد که هر نتیجه چند ستاره دارد. آیا توجه کرده اید که گوگل همچنین نشان میدهد که هر نظرات چند ستاره دارد؟ تعداد کلی نظرات، تایید اجتماعی کسب و کار شما را افزایش داده و باعث میشود رنکینگ بهتری در جستجوی محلی به دست آورید.
بدون شک هیچ کس نمیداند که نقدها به طور دقیق چقدر بر روی سئو تاثیر میگذارند. نکنه کلیدی این است که باید طیفی از نظرات شامل چند نظر منفی را داشته باشید تا موتورهای جستجو واقعی بودن کسب و کار شما را تشخیص دهند.
مدرسه تجارتهاروارد تقاضاهای مرتبط با یک رستوران را مطالعه کرده و نشان داده است که مشتریان همه اطلاعات موجود در مورد کسب و کارهای محلی را نمیخوانند. مهم تر اینکه، مطالعات نشان داده اند کل نظرات موجود بر روی عکس العمل مصرف کنندگان نسبت به نمره متوسط یک رستوران موثر است. به عبارت دیگر، مصرف کنندگان در زمان تصمیم گیری به موارد منطقی تکیه میکنند.
اگر که سایت شما فرضا 25 یا 100 نقد داشته باشد، یک کاربر به ندرت همه این نظرات را میخواند. مشتری تنها میخواهد بداند که آیا کسب و کار شما یک پیگیری مستمر را دارد یا خیر تا خرید خود را انجام دهد.
اگر که شغلتان در زمینه تجارت الکترونیکی باشد هم نظرات منفیاحتمالا نمیتوانند به سئو شما ضرر بزنند. افرادی که موتورهای جستجو را هدایت میکنند، میدانند که هیچ فردی کامل نیست.
دستورالعملهای سئو داخلی گوگل نیز به وب سایتها یادآوری میکنند که حتی برخی از بهترین سایتها، نظرات منفیمیگیرند.
نقدهای منفی نباید نادیده گرفته شوند ولی میتوانید اطمینان داشته باشید که تعداد محدودی از آنها شهرت شما را نابود نمیکنند بلکه این شهرت را افزایش میدهند.
- نظرات منفیاعتبار شما را افزایش میدهند
زمانی که مشتری چیزی جز نقدهای مثبت نبیند، به شما بدگمان میشود.
مجله Vacation Marketing در یک بررسی نشان داد که مشتریها معتقدند که نقدهای منفی اعتبار بیشتری نسبت به نقدهای مثبت دارند.
در یکی از تحقیقات انجام شده توسط مدرسه تجارتهاروارد نشان داده شد که نظرات اغلب مثبت نسبت به نظرات همیشه مثبت متقاعد کننده تر هستند. اگر بخواهم به طریقی دیگر این مسئله را توضیح دهم: مشتریهایی که خیلی بیش از حد خوشحال هستند را کسی باور نمیکند و نظری که میدهند هم از بقیه نظرات دور است.
نتایج تحقیقات موجود بر این امر دلالت دارند که کاربران در هنگام تعیین این که کسب و کار اعتبار دارد یا خیر به دیدن ترکیبی از نظرات منفی، مثبت و متوسط علاقمند هستند. این حقیقت در مورد هر شغلی صدق میکند.
اگر نقدهای گوناگون اعتبار بالایی را ایجاد کند، کاربران زمان بیشتری را به بازدید سایت شما اختصاص میدهند و در نتیجه رتبه بندی سایت شما در بلند مدت افزایش مییابد.
مدت زمان بازدید کردن یک صفحه (زمانی که برای بازدید از هر صفحه اختصاص مییابد) و طول دوره (زمان کلی اختصاص یافته به بازدید از یک سایت) دو معیار مهم برای سئو و بهینه سازی سایت هستند.
- نظرات منفیفرصتهایی برای ایجاد رابطه با مشتری هستند
مزیت دیگر داشتن نظرات منفیاین است که نظر دیگران را نسبت به کسب و کار خود میفهمید و میتوانید مشکلات را رفع کنید.
زمانی که در شغلتان به نظرات منفیبه درستی واکنش دهید، نشان میدهید که برای بازخورد مشتری خود ارزش قائل هستید و اقدامات اصلاح کننده لازم را انجام میدهید. مشتری شما زمانی که بفهمد در صورت بروز مشکلی نقدش مورد توجه قرار میگیرد، با اطمینان بیشتری از شما خرید میکند.
صفحه پشتیبانی برای google my business باعث میشود مدیران کسب و کار بتوانند به نظرات پاسخ داده و آنها را مدیریت کنند.
گوگل این واقعیت را پنهان نمیکند که نظرات برای رنک گرفتن در جستجوی محلی مفید هستند. پس میتوانیم بگوییم در وبسایت کسب و کارهای بزرگ تر نیز این مسئله صدق میکند.
نکته اصلی اینجاست: نظرات منفیبه کسب و کارها فرصتی میدهند برای آنکه نشان دهند میتوانند شهرت آنلاین خود را مدیریت کرده و به خوبی با نظرات منفیبرخورد کنند که خود این مسئله، فاکتور مهمیبرای رنکینگهای جستجو است.
- نظرات منفیتصویر کامل تری را از کسب و کارتان ارائه میکنند
زمانی که انتظارات برآورده نمیشوند، مشتری تجربه دلسرد کنندهای را دریافت میکند؛ این امر یکی از دلایل اصلی شکایت کردن مصرف کنندگان است.
در یک مطالعه که بر روی تعداد 1.3 میلیون نقد ارائه شده در مورد شرکت Yotpo انجام شده است، لغاتی که مفهوم "دلسرد کننده" را در خود داشتند 20,000 بار و لغاتی که مفهوم "بد" را در بر داشتند، 7,500 بار تکرار شده اند.
دلسرد کننده بودن یک اقدام بی اهمیت نیست ولی جنبههای مثبتی هم دارد. نظرات منفیکه ماهیتی دلسرد کننده دارند به مشتریان کمک میکنند که دامنه فعالیت شرکت شما را بهتر درک کنند. این مدل نظرات همچنین باعث میشود کسب و کار شما نشان دهد با ناامیدی مشتریان چگونه برخوردی دارد.
وجود نظرات منفیشما را مطمئن میسازد که وقتی مشتریان شما تصمیم بر خرید میگیرند، احتمالا می خواهند بدانند دقیقا چه چیزی نصیبشان خواهد شد. بدون شک افزایش تعداد مشتریان ناراضی در دراز مدت میزان سود شما را کاهش میدهد.
چند نقد منفی ظاهر متعادل تری را از خدمات و محصولات شما ارائه میکند و علاوه بر این اعتبار و میزان اعتماد کسب و کار شما را نیز افزایش میدهد.
وقتی مشتری به نظرات نگاه میکند و میبیند این نظرات طیفی از خیلی مثبت تا نه خیلی خوب دارند، به این باور میرسند که وب سایت شما جای خوبی برای وقت گذرانی است. همان طور که گفته شد، طول زمان بازدید از یک سایت رتبه جستجوی آن را نیز ارتقاء میدهد.
- نظرات منفیمحرک سئو و بازاریابی محتوایی شما هستند
اگر اطلاعات موجود در هر کامنت منفی را استخراج کنید، میتوانید استراتژیهای سئو خود را بهبود بخشید و هدایت کنید. نقدهای منفی به شما در درک بهتر مخاطبان تان کمک میکنند. در هنگام خواندن این نقدها باید از خود بپرسید:
- این مشتری چه کالایی را نیاز داشته است که ما ارائه نکرده ایم؟
- به این مشتری چه قولی داده شده که برآورده نشده است؟
- این مشتری چه سوالاتی در مورد کالاها یا شرکت ما دارد؟
- چه نوع جستجوهایی یک مصرف کننده دیگر را به سایت ما جذب میکند؟
باید لیستی از پستها را برای قرار دادن در بلاگها و شبکههای اجتماعی تهیه کنید و به واسطه این پستها به همه موارد فوق پاسخ دهید. برای مثال اگر شکایتی در مورد مدت زمان بین ارسال سفارش و دریافت غذا مطرح شده است، باید پستهایی را در مورد راهکار خوبتان برای تحویل غذا بنویسید و ذکر کنید که سفارشات در اسرع وقت تحویل داده میشوند.
این امر باعث میشود که مخاطب خود را بهتر درک نمایید و مخاطب جدیدی را پیدا کنید که کمتر شکایت میکند.
- از نظرات منفیاستقبال کنید
حال میدانید که نقدهای منفی مزایایی هم دارند. این نقدها میتوانند به شما در رسیدن به اهداف کاری تان و نشان دادن این که کسب و کار شما واقعی، پاسخگو و مطمئن است، کمک کنند. تا زمانی که این نقدها را به درستی مدیریت کنید، ممکن است خریداری را پیدا کنید که برای همیشه با شما بماند.
هرچه تعداد مشتریان راضی شما بیشتر باشد به دلیل داشتن مشکلات کمتر، سئو و بازاریابی ساده تری خواهید داشت. به نقد منفی دریافت شده به چشم یک فرصت بزرگ برای ساختن برند و اعتبار خود نگاه کنید زیرا تا جایی که کسب و کار خوبی را داشته باشید که مردم از آن راضی باشند، نظرات مثبت نسبت به نظرات منفیاهمیت بیشتری دارند.